تحولات جهان اسلام و مظلومیت مسلمانان؛ محور بخش زیتونهای زخمی
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۱۸۳۸۹۴
احد میکائیلزاده دبیر بخش «زیتونهای زخمی» سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتوگو با ایکنا اظهار کرد: امسال دومین دورهای است که من دبیری این بخش را برعهده دارم. در سال گذشته بر روی تحولات سوریه تمرکز کردیم، اما امسال با توجه به نیازهای جامعه ما موضوعات وسیعتری را مدنظر قرار دادیم. تحولات یمن و میانمار از جمله این موضوعات است که در جهان اسلام رخ داده و حواشی بسیاری به همراه داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: امسال 12 فیلم سینمایی، مستند و کوتاه در بخش زیتونهای زخمی به نمایش در خواهند آمد. آثار به نمایش درآمده نیز متعلق به یک کشور یا منطقه خاص نیست، بلکه این گستردگی را به خوبی میتوان در آثار حاضر در این بخش مشاهده کرد. حضور فیلمهایی از کشورهای آلمان، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، یمن، میانمار، فلسطین و ... گواه بارز پراکندگی کشورها در جشنواره جهانی فیلم فجر است.
این مدیر سینمایی درباره نگاه کاوشگر جشنواره به موضوعات روز چنین توضیح داد: تغییر پایتخت رژیم اشغالگر قدس از جمله اتفاقاتی بود که جهان اسلام نسبت به آن عکسالعملهای جدی و شدید داشت، در همین راستا بخش زیتونهای زخمی جشنواره جهانی فجر با سه فیلم از کشور فلسطین به این اتفاق توجه کرده است، البته تمام سعی این بوده، نگاههای مورد نظر گوناگون باشد، البته گوناگونی نگاه به اتفاقات منطقه به این معنا نیست که جشنواره نگاهی خارج از چارچوبهای محور مقاومت به موضوعات دارد بلکه این اصل در همه کارها لحاظ شده، با این تفاوت که آثار مورد نظر تکراری نیست.
وی درباره ضرورتهای برگزاری این بخش نیز چنین توضیح داد: شاید عدهای این نقد را وارد کنند که برگزاری چنین بخشی جز ضرورتها نیست، درصورتیکه جریانات تکفیری امروز تنها یک کشور یا منطقه خاص را تهدید نمیکند، بلکه همه دنیا در معرض آسیبهای این جریان انحرافی هستند. برای همین ضروری است تا با شناسایی و معرفی جریانهای انحرافی، آنها را به درستی به جهانیان معرفی کنیم. برای رسیدن به این خواسته نیز سینما قادر است تاثیرگذارترین ابزاری باشد که ما در این راستا میتوانیم از آن بهره گیریم.
میکائیلزاده با تاکید بر اینکه جنگ اصلی در جهان امروز نبرد فرهنگی است، گفت: مقام معظم رهبری در سخنان متعدد به جنگ نرم اشاره داشته و تاکید کردهاند که قدرتهای استعمارگر امروز تمرکز و توجهشان را به روی این حوزه متمرکز کردهاند پس کم کاری در حوزه فرهنگ میتواند آسیبهای بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد، حتی در برخی مواقع آسیبهای کم کاری در حوزه فرهنگ از آسیبهای نظامی نیز بیشتر است.
وی متذکر شد: ایران را باید قدرتمندترین سینمای جهان اسلام محسوب کرد این گفته به هیچ وجه شعاری یا تعریف از خود نیست، بلکه جوایزی که فیلمهای ایرانی در جشنوارههای مختلف سینمای جهان به دست آوردهاند به خوبی بیانگر ادعای فوق است، بنابراین تولید و اکران صحیح فیلمهایی با محوریت مقاومت میتواند سیاستهای انقلاب و نظام را تبلیغ کند.
دبیر بخش زیتونهای زخمی سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: سود بردن از ظرفیتهای سینما تنها رویکردی نیست که ما بخواهیم از آن بهره ببریم، بلکه همه کشورهای دنیا از این ابزار به نوعی برای رسیدن به اهدافشان استفاده میکنند حتی میتوان گفت ما در این زمینه کم کار نیز بودهایم.
وی در پاسخ به اینکه دستاوردهای دوره اول بخش زیتونهای زخمی جشنواره جهانی فیلم فجر چه بوده؟ اظهار کرد: همیشه دورههای ابتدای بیشتر معطوف به معرفی آن بخش میشود، اما ما جدا از معرفی سعی کردهایم در شناسایی نیروهای علاقمند به این حوزه، موفق عمل کنیم. خواستهای که توانستهایم به آن دست یابیم و امیدوارم این امتیاز در دوره دوم و دورههای آینده با جدیت بیشتری دنبال شود. نکته دیگر اینکه به مدد برگزاری این بخش ارتباطات ما با فیلمسازان جهان اسلام گستردهتر شد و ما شاهد حضور بسیاری از سینماگران غربی در جشنواره جهانی فیلم فجر هستیم.
میکائیلزاده تاکید کرد: دستاورد مهم دیگر جشنواره جهانی فیلم فجر را میتوان به معرفی تمدن ایرانی و اسلامی به سینماگران جهان دانست به ویژه اگر بتوانیم به واسطه این جشنواره، ذهنیت فیلمسازان غربی را اصلاح کنیم به باور من به دستاورد وسیعی رسیدهایم، چراکه تبلیغات مسموم رسانههای غربی این تصور را در بین هنرمندان جهان به وجود آورده که ایران به هنر نگاهی خشن دارد.
وی درباره تعداد آثار در بخش زیتونهای زخمی چنین توضیح داد: شاید این سوال پیش آید حضور 12 فیلم در این بخش، رقمی رضایتبخش نیست، اما این یکسو برداشت است، چون ما از میان آثار متعدد به 12 فیلم رسیدهایم چون بخشهای مختلفی که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد به ما اجازه نمیدهد بیش از 12 فیلم در این قسمت داشته باشیم.
وی تاکید کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر امروز به واقع یک اتفاق مهم و ویژه در سینمای جهان محسوب میشود این گفته نیز تنها ادعای من نیست، بلکه اگر با هر یک از فیلمسازان خارجی حاضر در جشنواره سخن بگویید صدق این گفته را اذعان خواهند کرد.
مکائیلزاده در انتها تاکید کرد: بعد از جدایی بخش بینالملل از بخش سینمای ایران هر سال استقبال از جشنواره بیشتر میشود چون تلاش این بوده که بهترین عملکرد برای جشنواره جهانی فیلم فجر انجام شود.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۱۸۳۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/